لوگو سایت

کمردرد

کمر انسان ساختار پیچیده ای است که از ماهیچه‌ها ، تاندون‌ها ، دیسک ها و استخوان ها تشکیل شده است مشکل در هر کدام از این ساختارها می‌ تواند منجر به درد کمر شود. عضلات مسئول خم شدن به جلو و چرخش استخوان لگن حین پیاده روی هستند، همچنین از ستون نخاعی حمایت می کنند. اعصاب این ناحیه نیز مسئول عصب دهی حسی و حرکتی به لگن و پاها می باشند. استخوان ها وزن قسمت فوقانی تنه را تحمل کرده و اجازه حرکت روزانه مانند خم شدن را می دهند

عوامل ایجادکننده کمردرد چیست؟

سن: با افزایش سن، خاصیت ارتجاعی و قدرت انقباض عضلات کاهش می‌یابد. دیسک‌های بین مهره‌ای نیز شروع به از دست دادن مایعات و انعطاف‌پذیری خود می‌کنند که این امر باعث کاهش توانایی آن‌ها در محافظت از مهره‌ها می‌شود. از دست دادن استحکام استخوان در اثر پوکی استخوان ناشی از افزایش سن می‌تواند منجر به شکستگی شود.

اضافه وزن: بار بیشتری به ستون فقرات تحمیل کرده و کمر درد ایجاد می‌کند.

ژنتیک: برخی از علل کمردرد، دارای زمینه‌ ژنتیکی است، مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان (نوعی آرتریت که باعث ادغام مفاصل ستون فقرات و درنتیجه عدم تحرک ستون مهره‌ها می‌شود).

عوامل مرتبط با شغل: داشتن شغلی که به بلند کردن، هل دادن یا کشیدن اجسام سنگین نیاز دارد می‌تواند منجر به آسیب و کمردرد شود.  کار کردن پشت میز در تمام طول روز، به‌خصوص به دلیل وضعیت نامناسب، یا نشستن روی صندلی به شکلی که کمر حمایت کافی نداشته باشد، می‌تواند منجر به درد کمر شود.

شرایط روانی: افرادی که دچار استرس و اضطراب هستند احتمال ابتلا به کمردرد در آن‌ها بیشتر است.استرس می‌تواند با ایجاد فشارعضلانی منجر به کمردرد شود.

مصرف دخانیات: افراد سیگاری بیشتر از سایرین دچار کمردرد می‌شوند. به خاطر این که افراد سیگاری بیشتر سرفه کرده و احتمال بیرون‌زدگی دیسک در آن‌ها بیشتر است. از طرفی مصرف سیگار خونرسانی به ستون مهره‌ها را مختل کرده و احتمال پوکی استخوان را زیاد می‌کند.

بیماری‌ها: مثل بعضی سرطان‌ها و التهاب مفاصل

کمبود فعالیت فیزیکی: اگر به اندازه کافی فعالیت جسمانی نداشته باشیم،عضلات کمر و شکم ما ضعیف شده و قابلیت حمایت از ستون فقرات را نخواهند داشت که منجر به کمردرد می‌شود. از طرفی کم تحرکی که به خاطر کمردرد تجربه می‌کنیم احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت را زیاد می‌کند

کمردرد چگونه تشخیص داده می‌شود؟

در بعضی موارد علت کمردرد یک بیماری ساده است و با چند روز استراحت و استفاده از داروهای ساده درمان می‌شود، اما در بسیاری از موارد شاهد کمردردهای مزمنی هستیم که زندگی فرد را مختل میکند . تشخیص علت کمردرد، جهت انتخاب یک برنامه درمانی مناسب در کلینیک درد بسیار حائز اهمیت است. ما ابتدا علت کمردرد شمارا تشخیص داده و سپس برنامه‌ی درمانی متناسب با آن را بدون نیاز به جراحی و با بهره‌گیری از روش‌های مدرن علم پزشکی روز دنیا برای شما انتخاب می‌کنیم

درمان کمردرد به روش غیر جراحی

استراحت :استراحت حتی در شدیدترین نوع کمر درد حداکثر ۳ روز به‌صورت مطلق توصیه می‌شود و بیشتر از آن می‌تواند موجب ضعیف شدن عضلات کمر شود. هرچند بسته به شرایط بیمار و تحت نظارت پزشک دوران استراحت می‌تواند کاهش یا افزایش یابد.

دارو درمانی : دارو با دوز صحیح و به مدت مناسب تحت نظر پزشک  متخصص

تزریق : اوزون تراپی – دیسکوژل – تزریق اپیدورال – تزریق سلولهای بنیادی

فیزیوتراپی : استفاده از دستگاه‌های فیزیوتراپی مانند اولتراسوند تحریکات الکتریکی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

پیشگیری از کمردرد

تغییر سبک زندگی و دنبال کردن یک زندگی سالم، یکی از روشهای مناسب برای پیشگیری از کمر درد است.توصیه ما این است که بیماران بعد از درمان کمردرد ورزش های مخصوص کمر را ترک نکنند.اگر به دنبال بهبود کمردرد برای همیشه هستید و از درمان های مختلف برای کمردرد و پا درد خسته شده اید شک نکنید که با تغییر الگوی زندگی و ورزش می توانید به این هدف برسید